Verplichte werken
Divisie |
Verplichte werk |
Componist |
1e | The Lords of Masmine | Jan van der Roost |
2e | The Last Journey | Bert Appermont |
3e | Ancient Tales | Kevin Houben |
4e | Lacus Flevo | Jan de Haan |
1e divisie
The Lords of Masmine - Jan Van der Roost (2021)
The Lords of Masmine werd gecomponeerd ter gelegenheid van het negentigjarig bestaan van het Koninklijk Fanfare Orkest Volksopbeuring uit Massemen in België in 2021. Het werk geeft een aantal eeuwen uit de geschiedenis van Massemen gestalte – met de Heeren van Masmine als leidraad –in een boeiende en afwisselende klankschildering waarin de vele dimensies van het fanfareorkest ten volle worden benut. Voor elke sectie valt muzikaal wat te beleven en ook het publiek zal zich geen moment vervelen! Nooit eerder werd voor de Open Nederlandse Fanfare Kampioenschappen een compositie in de hoogste afdeling van Jan Van der Roost verplicht gesteld – een primeur.
2e divisie
The Last Journey – Bert Appermont (2022)
Deze temperamentvolle compositie is geïnspireerd op het verhaal van Siebe Wittebrood, een jonge trombonist van de fanfare Lamoraal uit het Noord-Hollandse Egmond. Hij overleed in 2018 aan kanker. De compositie is een emotionele rollercoaster waarin levensvreugde, het noodlot, het afscheid, verdriet en hernieuwde vreugde in sprankelende, droevige en toch ook weer positieve klanken wordt weergegeven. In deze intense muziek valt voor een ieder wel iets te herkennen. De trombone speelt The Last Journey en weerspiegelt daarmee het rouwproces en drukt aan de andere kant de schoonheid van het leven uit. Naast Siebes verhaal is The Last Journey ook een spiegel van ons eigen rouwproces waarmee we geconfronteerd worden bij afscheid, ziekte of overlijden van een dierbare. De verschillende fases van rouw (ontkenning, kwaadheid, vechten, verdriet, aanvaarding) worden min of meer opeenvolgend doorlopen. Deze compositie werd geschreven in opdracht van fanfareorkest Lamoraal van Egmont in dankbare herinnering aan Siebe Wittebrood.
3e divisie
Ancient Tales – Kevin Houben (2023)
Ancient Tales werd door componist Kevin Houben geschreven ter ere van het 100-jarig jubileum van Fanfare Ellona, een rasechte dorpsvereniging uit Ell die samenhorigheid en plezier hoog in het vaandel draagt. Het werk is een muzikale weergave van enkele sagen en legenden die zich afspeelden in en rondom het landelijke dorpje Ell, dat haar naam wellicht dankt aan de vele elzenbomen die rond de 15de eeuw het landschap bepaalden. Zo verwijst de ietwat mysterieuze opening van dit werk naar het verhaal van de verzonken kerk in de Weerbroekskuil, waar men volgens de legende tijdens Kerstnacht klokken hoort luiden en geesten in de vorm van lichtjes ziet vliegen boven het moeras. Hier wordt het koraal gepresenteerd dat Houben voor dit werk componeerde en dat als een rode draad door de hele compositie verweven zit. In het vervolg van het werk worden vrolijke, energieke passages afgewisseld met enkele lyrische en meer rustige gedeelten. Houben geeft in het werk een knipoog naar de turbulente geschiedenis die de Ellenaars kenden ten tijde van de 80-jarige oorlog toen het boerenland geteisterd werd door plunderende soldaten en boevenbendes. Dat de Ellenaars zich o.a. door de bouw van de Ellerschans kranig verweerden, is te horen door steeds opnieuw terug te keren naar opgewekte en dansbare thema’s die door de verfrissende keuze van maatsoort het geheel een zeer opgewekt karakter geven.
4e divisie
Lacus Flevo – Jan de Haan (2024)
"Lacus Flevo" verwijst naar het voormalige Flevomeer, een groot binnenwater dat zich bevond in wat nu de Nederlandse provincie Flevoland is. Het Flevomeer was een van de vele meren die ontstonden na het terugtrekken van de gletsjers aan het einde van de laatste ijstijd. Het eerste deel van dit concertwerk roept de sfeer op van de ongerepte natuur van het vroegere meer. In de loop van de geschiedenis zijn er verschillende ingrepen geweest om het land droog te leggen voor landbouw en bewoning. Eén van de bekendste projecten is de Zuiderzeewerken wat leidde tot de drooglegging van delen van het Flevomeer waar uiteindelijk de provincie Flevoland ontstond. Deze transitie wordt in het tweede deel van de compositie uitgebeeld door een krachtige thematiek die uitmondt in een grootse finale. De opdrachtgever van dit werk is Algemene Muziekvereniging Zeewolde welke gevestigd is in één van de zes gemeenten van Flevoland.